SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Friday, May 25, 2012

Islamic Entry : Kerana MALU itew sebahagian daripada IMAN ✿✿

           Salam & Hye
          Hallu Aimiey Azizan In Da' House

      Salam Jumaat guys.Erkk alhamdulillah arinih aku berjaya lg menggantikan puasa.Lega rasenya kalo awal2 dah ganti puasa,xdelah dekat2 bulan Ramadhan baru kelam kelibut nk ganti ken.Oohh tetibe aku terasa sesangat x sabar nk menantikan kedatangan bulan Ramadhan yg penuh keberkatan.Tinggal lg sebulan jek kita nk menyambut bulan mulia tuh ken.Semoga aku d panjangkan umur utk menyambut Ramadhan Al-Mubarak ini..Amiinn~
      Oh yeaa apa yg engko org paham dgn perkataan MALU? Adekah engko org nih tergolong dlm maknusia yg pemalu? Aku nih lak adelah jenis maknusia yg sgt2 lah pemalu nk mampuih.Mende yg paaalin aku xleh kikis smpai laa nih ialah aku tersangat malu ngan maklok bernama LELAKI! Masa sekolah2 dulu,mak aku penah cakap agaknya aku nih musti takkan ade boypren & berkawen dek sbb sifat pemalu terlampau tuh.Erghh ternyata tanggapan mak silap sama sekali.Dalam malu2 aku tuh,sape sangka skg aku buleh la pulak ada boypren.Hemm peliks gak tuh ken..kehkeh :P Tapi smpai skg,sikap malu teramat kpd kaum jantan memang xleh d kikis.Kau bayangkan,aku punya gigih akan lalu ikut jalan yg jauh drpd ada jalan dekat tp kemain penuh ngan jantan dok melepak! Kalau aku terpaksa pon tempuh jalan yg penuh jantan tuh,aku akan mencarik alternatif sengal spt purak2 bercakap kt enset @ berjalan spt sorg pelumba jalan kaki yg begitu laju x hingat! Kalau time tuh aku lalu dgn member @ mak,sah2 dorg akan jauh ketinggalan d belakang sbb aku secara otomatiknya akan jalan laju gila melepasi jantan2 itew! Hah kau bayangkan lah sikap pemalu aku tuh weh! Mak kate aku nih pemalu mcm orang takde hidung jek gayanye..kuikui :P
       Selain tu gak,aku nih cukup malu kalo pakai baju yg menampakkan kulit tangan apetah lagik yg ketat2 sendat2.Bukanlah kerana kulit tangan aku nih penuh d tumbuhi kurap,kudis mahupun kayap yg myebabkan aku malu sedemikian rupa,tetapi aku malu sbb seolah2 kulit itew mjadi panahan mata org2 yg x sepatutnya lagik2 lelaki!! Ohh mesti kau mengatakan aku seolah2 bajet mcm ustazah kan, konon alim sgt tp itew laa hakikatnya jah.Sejak2 aku dh meningkat umo nih aku sgt2 malu menampakkan aset2 kt badan niaaa.Walaupun aku nih bertudung,dulu kalo aku nk g kedai ke,pasar malam ke relaks gila pakai baby-t @ t-shirt lengan pendek jek.Tapi skg pegi pasar pagi yg panas terik tuh pun aku pakai sarung lengan takpun sweater, bhai.Hoh aku tau ramai akan mgatakan aku buang tebiat sbb wktu panas2 cemtu aku pegi buang karan pakai sweater.Sokay2..biarlah aku berpanas d dunia,jgn panas d bakar api neraka d akhirat kelak *sila menangis baca ayat aku nih*

     

        Kalau nk d ikutkan aku nih serba serbi nye malu.Malu ngan lelaki.Malu nk menampakkan aurat.Malu nk bercampur ramai2 ngan orang *sah2 aku akan jadik spt sekor katak d bwh tempurung* Malu nk bersuara kuat2 smpaikan org yg  bercakap ngan aku dh mcm maknusia pekak badak x dengor suara aku niaa.Malu nk gelak kuat2 mcm langsuir atas pokok & bla bla blaa..Tapi aku nengok skg,sifat2 malu sume nih dh xde lagi dlm diri kaum pempuan.Kadang aku nengok,pempuan skg terlalu advanced lebih lg dari kaum lelaki.Tak segan silu memakai pakaian yg mendedahkan aurat.Bersuara kuat2 ngalahkan mikrofon surau.Menggedik xtentu hala menarik perhatian kaum lelaki.Ketawa berdekah2 siap dgn mencarut bagai dlm tren! Isyhhh aku pulak yg rase segan atas sikap selamba cokodok dorg tuh.....nauzubillah~

      MALU yg sebaik2 malu adalah MALU BERBUAT MAKSIAT KERANA TAKUTKAN AZAB ALLAH SWT~

      Meh renungkan MANA YG PATUT D MALUKAN :-

=> MALU kerana berpakaian sopan @ berpakaian muslimah
~> ATAU : Malu kerana berpakaian seksi @ tidak berpakaian menutup aurat

=> MALU kerana d katakan alim,warak,bajet ustaz @ ustazah
~> ATAU : Malu kerana d katakan teruk,jahat,samseng @ sesat

=> MALU kerana d katakan kuno d sebabkan mengikut syariat Allah
~> ATAU : Malu kerana d katakan lupa agama Allah

=> MALU kerana menasihati ke arah kebaikan @ mempunyai sikap2 mahmudah
~> ATAU : Malu kerana mengajak ke arah kemungkaran @ mempunyai sikap2 mazmumah

=> MALU kerana melakukan apa yg manusia tidak suka
~> ATAU : Malu kerana melakukan apa yg Allah tidak suka

 
     MALU itu perlu.Tetapi letakkan malu itu d tempat yg sebenarnya.MALUlah d hadapan ALLAH andai kita TIDAK MELAKSANAKAN apa yg d perintahNya,sedangkan kita menikmati segala pemberianNya.Jadilah kita hambaNya yg selalu bersyukur.Pupuklah sifat MALU itu dlm dirimu kerana MALU ITU SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN ✿✿
   

3 comments:

  1. kwan sya pun slalu ckp malu kan sebahagian daripada iam <3

    ReplyDelete
  2. camne pulak cerita eh bila kita yg malu melihat sedangkan tuan punya badan relax je langsung takde malu bila tunjuk kat orang lain..

    ReplyDelete