SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Saturday, July 2, 2011

Macam2 Ada pangai manusia atas muka bumi neh kann~~

            Salam & Hye
          Hallu Aimiey Azizan In Da' House
 
  ::: Bercegite dlm mood bengkek,geram,kuciwa,sedih & blablabla *sume mood yg tahape2* :::
   

     Kali neh entry aku lari sket drpd cegite2 aku seblom neh yg lebih bkisar dlm mood hepy2 bagai.Acc aku skg berada dlm mood agak x besh ngan sikap segelintir makhluk2 yg berada d sekeliling aku neh.Xtau nk luahkan ktne,so kt belog usang neh laa tmpat aku mencurahkan sgala2nye.Kpd yg sudi bace & mgikuti belog neh,trimas bebnyak aku ucapkn & pd yg gase tulisan & luahan neh tahape2 takyah ler nyusahkn diri utk bace hokeh...
     Kadang2 aku xpaham ngan sikap segelintir MANUSIA neh.Kenapa manusia msti ade perasaan HASAD DENGKI,EGO,X PERNAH BERSYUKUR,KEDEKUT,X BOLEH TGK ORG SENANG & memacam lagik sikap2 mazmumah yg laen?? Sometime baru aku pk,kalo manusia2 xder sikap2 d atas sahlah dorg xlayak bergelar manusia kan..Lbih baik dorg jadik kucen ke,burung ke,ikan buntal ke,unta kt pdg pasir ke xpun sebuah peti ais! Yeeww..aku gak manusia & kdg2 ader sikit2 sikap2 tuh dlm diri aku neh tp jujur aku ngaku bile jek sikap2 mazmumah yg bleh merosakkn ati tuh dtg dlm diri cpt2 aku beristigfar balik.Aku xnk sikap2 huduh tuh memakan & merosakkn hati aku.Aku cuba berpikiran positip & motivasikn diri dgn belajar bersyukur dgn ape yg ade.Bersaing dgn cara sihat jika inginkn spt ape yg org lain ade.Itu cara akulah kann xtau la cara org laen cmne plak..
     Amek contoh mcm org yg punya KUASA & PANGKAT.Kadang2 aku tgk dorg yg ader 2 mende alah neh punye lah sombong,ego,berlagak x kena tmpat & riak x tentu hala.Mcm diri die sorg jek kt atas muka bumi neh yg mulia & suci walhal d sisi ALLAH SWT,blom tntu die Mulia Semulia RASULULLAH SAW.Manusia2 cmnih salu merasakan org2 bawahan neh bodoh,kayu,kambing,sengal & teruk mcm cipan smpaikan suka2 ati nk hambur,nk maki & sgala bagai lagik laa yg seumpama dgnnye.Yg lagik teruk,dorg merasakn diri dorg slalu btol & menang hnggakan org2 bwahan neh xde hak utk menegur kesilapan & kesalahan dorg walopun ianya bertentangan dgn ISLAM.Come on laaa...NOBODY IS PERFECT hokeh.Tade manusia yg serba sempurna kt atas muka bumi neh.Manusia tuh xpena lari dari melakukan silap,walopun kaw tuh berada d takhta teratas sklipun okeh.
     WANG & HARTA gak kdg2 bikin manusia tuh LUPA DIRI,LUPA AGAMA & LUPA ALLAH.Bile duit byk,mulelah da tatau nk wtpe.Enjoy sakan xhengat dunia.Kalo KLCC tuh bleh  di beli sah2 kaw nk beli kan.Yewww aku tau tuh duit kaw,bookan duit bapak aku so suke ati kaw laa nk enjoy ke hape tp yg mjadik maksalahnye ble duit da xder mule la minjam sana sini,pening pk mane duit tuh pergi & smpaikan dgn xder rase bsalah krn duit da xder snggup xbayar gaji pekerja yg slme neh bhempas pulas memerah keringat nk siapkn keje2 kaw.Heran aku,xtakut ngan dosa ke smpai snggup menganiayai org laen cm2?? Kalo da xmampu,buat cara x mampu..Xperlu mgamalkn prinsip BIAR PAPA ASALKN BGAYA.Amalkan laa prinsip UKUR BAJU D BADAN SENDIRI ya pakkk...!
      Belom lagik ngan manusia yg ader HASAD DENGKI neh.Xbleh tgk org senang & lebih sikit,mulelah die mjalankan agenda terkutuk smpai snggup mghancurkan bngsa sndiri.Sanggup bkawan ngan jin & setan smata2 nk mmuaskn nafsu yg mcm lahanat tuh dgn mmusnahkn kehidupan org laen! Ingatlah,kite hidup kt dunia neh xlame pun..Sampai 1 mase nanti,sume pon akan mati..Xtakut ke azab ALLAH krn mgamalkan syirik & mjahanamkn hidup manusia lainnya?? *Sorry kalo aku tibe2 da mcm Ustazah dah berceramah & berkhutbah segala*
      Ader plak tuh manusia yg XRETI BERSYUKUR dgn ape yg ada.Kadang2 aku tgk manusia cmnih dorg ade sgala2nya malah jauh lebih hebakk dari aku tp ttp xpuas ati ngan ape yg dorg ade.Salu merungut,komplem mcm2,xpena puas & ske sgt mgejek org2 yg dorg rasekn lemah.X ke dorg terpikir bhawasanye hape yg dorg ader sumenye rezeki & anugerah dari ALLAH?? Tahlaa..aku sndiri xder jwpan ngapenye dorg jdik cm2 sbb kalo diri aku,aku tersangat2 BERSYUKUR dgn ape yg aku ader dr dulu smpai la hari nih.
     Lain lak halnye ngan manusia yg EGO nk mati tahap kuasa lapan.Aku taw,sume dari kite pnye ego tp xknlah smpai ego xbtempat,ego tinggi melangit smpai xnk kalah walo sikit pun.Bukan salunye kite d tmpt yg btul & xsumenye pendapat org laen lagik2 org bawahan tuh x btol.Xsalah kalo sesekali kite rendahkan ego tuh & mnerima pandangan org laen gak kalo ianya btol & bmanfaat utk kebaikan bsama.Tp tulah kan...manusia ego neh mmg cm2.Diri dorg jek la yg btol,dorg jekla yg bagos,dorg jeklaa yg baik & dorg jek nk menang *ske ati kaw la labuuu...kaw kan ader akal,so kaw pk la sendirik ehh*
     Camtu gak ngan manusia yg RIAK & SOMBONG xtentu hala neh.Kalo yg ader rope sikit,cun melecun kacak bgaya mulelah blagak.Kalo bleh xmain la nk bkawan ngan org2 yg xder rope konon2 x sepadan laa kan.Yg kaya plak xmaw bcampur ngan yg serba sedrhana neh takut laa xder standart kann.Pastuh plak dgn Anugerah yg d beri tuh komain blagak,sombong,riak,takbur,ckap besar & SS *syok sendirik*! Alahaiiiii labuuuu..idok ke mu pikio bhwasanye sume yg mu ade tuh dtg drpd ALLAH..Kalo la ALLAH tuh nk tarik sgala nikmat2 tuh,sekelip mata jek dik non...Insap laa seblom terlambat yeeww
       Haiii entahlaa...kalo nk d ikutkan memacam sikap2 yg ader dlm diri manusia neh kalo nk d citekan kt syini.Yg pastinye manusia neh mmg xkan pena PUAS DGN APE YG ADA.Selagi bgelar manusia,memang akan ader la sikap2 neh dlm diri cuma bgantung pd kekuatan & sahsiah diri cmne nk tnganinye drp tros merebak.Kite kene salu ingatkn diri bhwasanye ape yg ader kt dunia neh X KEKAL mlainkan kt AKHIRAT sane.Belajar lah bersyukur & sentiasa ingatkn diri bhawasanya dlm dunia neh ader HUKUM KARMA d mana buat baik d balas baik buat jahat d balas jahat.Kalo ari ini kite mganiyai & myakiti org,x mustahil 1 ari nanti org laen lak akan bbuat bgitu pd diri kite.Pandanglah org yg serba kekurangan dr kita spya kite blaja bsyukur & mghargai ape yg ade.Ingat lah gak nape ati kite xtenteram,gelisah & merasakn x menemui kebahagiaan walhal kite mpunyai sgala2 nye, ini adelah  krn kite salu myakiti hati org lain & mganiyai org.Belajarlah memohon maaf & merendah diri krn  x rugi pun kite merendahkn diri & tawadduk.Ikutlah resmi padi MAKIN BERISI MAKIN TUNDUK * xpaham peribahasa sile selak kamus yeww*

P/S: Kalo timbul sikap2 x baik tuh,segera lah ISTIGFAR,sbb sikap2 tuh dtgnye dari hasutan Syeiton & nafsu yg jahat.BERDOA mohon d jauhi sgala sikap2 tuh & DEKATKAN DIRI DGN ALLAH spya sikap2 tuh xmjadik darah daging dlm diri.Sentiasa BERMAAFAN *jgn tunggu ari raya jek nk maap bermaapan ehh*...
Same2 renungkan & slamat beramal.Selamat myambut bln puasa ehh *lmbat lagik laa oiii* Erkk..puasa dah gnti blom????

No comments:

Post a Comment