SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Wednesday, January 22, 2014

Berfesyen.

   Salam & Hye
  Hallu Aimiey Azizan In Da' House

  Hai semorang. Meh nak cerita sikit. Aku nih adalah sorang umat yg suka bergaya & berfesyen. Taktahu ngape, aku suka sangat bereksperimentasi dgn memacam gaya. Dari kecik senanya, aku suka sangat pakai baju cantik2. Masa kecik cinonet lagi, mak selalu beli & pakaikan aku & adik pempuan fesyen yg omei2 ranggi2. Sejak kecik lagi, mak suka riaskan kitorang dgn memacam gaya rambut, siap pakaikan mekap2 lagi uollssss! Kemain kau jah..! Tak menahan kau, kecik2 lagi dah pakai baju jenama siot..! Masa tu kalau utk brand kanak2 opkos ler brand Kiko & Kiki Lala yg sangat pemes. Ehh masa zaman tu, 2 brand tu mahal tahu dopp harganya! Ingat lagi aku masa tu, jumpsuit Kiko paling mahal pernah mak belikan dlm rm200 gitu.. Tapi bila dah agak besa sikit, mak dah belikan baju2 brand Giordano Kids. Konon time tu habis gempaks laa bebudak lagi dah pakai Giordano brand katekoo! Hahaha. Tambahan pulak masa tu, family aku nih rajin nau travel sana sini. Masa tu, kecik2 dah kesana sini naik flight. Pegi Thailandlah, pegi Bali, bla bla blaa. So bila sebut je naik flight, memang gaya taknak kalah lah katekoo! Mak adelah insan yg palin sibuk merias kitorang kalo nak travel memana. Haha kerlasss mak iollss tau :-D
   So, dari kecik membawak ke remaja sampai lah dah dewasa ni aku cukup suka bergaya dgn fesyen2 terkini & ikut citarasa sendiri. Ada sesetengah fesyen tu, aku x rujuk pd buku pon, malah aku try aplikasikan ikut citarasa sendiri, mengikut kesesuaian & paling penting harusslah menutup aurat gituuu.. Ngeee. 

   

    

    

 

    Pada aku, tak salah pun nak berfesyen, asalkan tidak menjadi mangsa fesyen. Berlebihan dlm berfesyen sehingga menimbulkan kepelikan, fesyen yg keterlaluan sehingga menjolok mata, lebih2 lagi bagi muslimah bertudung. Paling penting, aurat perkara penting harus dititikberatkan dlm berfesyen. Sape cakap, pempuan bertudung terhad dlm bergaya? Silapp tuu.. Bertudung & menutup aurat jugak boleh bergaya setanding dgn pempuan yg free hair tahu! 
   Sampai sekarang, mak aku even dah berumur tetap bergaya. Sampai kenkadang aku pulak yg pelik, mak bergaya kalah anak dara dia. Cuma pesan mak, jaga aurat & tahu batas2 dlm berfesyen. Dan sekarang, bila aku dah bergelar student di kolej islam, fesyen aku makin berubah ke arah yg lebih baik. Umpamanya, aku dah mula pakai stokin, handsocks, labuhkan tudung, pakai baju2 yg longgar. Awalnya aku rasa susah jugak nak berubah macam gitu, tp lama kelamaan bila dah biasa, mende tu akan jadik kebiasaan sampai kita rasa tak biasa pulak kalau x buat semua tu. Alhamdulillah. Semoga aku terus istiqomah. 
   
   Handsock & stokin pemberian momot.

   Selain mak & abah, aku jugak mendapat sokongan penuh dari boypren terchenta dlm bab2 berfesyen nih, tambahan pulak boypren iolls nih memang kaki fesyen. Fashionable lah senang cerita. Dia jugak yg banyak bagi sokongan moral utk aku berfesyen menutup aurat dgn lebih sempurna. Mana2 fesyen aku yg agak tak kena pada pandangan mata dia, secara otometiknya dia akan tegur. Hehe. 
   Btw, berfesyenlah mengikut landasan syarak & apa yg telah digariskan Islam. Memang, mujahadah itu pahit tapi hasilnya memang manis. Percayalah. 

No comments:

Post a Comment