SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Tuesday, October 15, 2013

Secebis Pengorbanan

   Salam & Hye
  Hallu Aimiey Azizan In Da' House

  Salam Aidiladha utk semua umat islam seluruhnya. Takbir bergema memecah hening pagi tanda kita telah merayakan hari raya korban pada setiap 10 Zulhijjah. Syukur Ya Rabb kerana aku masih dipanjangkan usia utk merayakan hari kebesaran umat islam ini. Amin ya rabbal alamin...
  Aktiviti aku pada hari raya nih sama jek setiap tahun. Cumanya yg berbeza raya haji kali nih, aku macam surirumah laa senang cegite, siapkan apa yg patut kat dapur. Panaskan rendang, masak nasik, kemas2 dapur lah bagai. Kalo tak selalu mak yg buat & aku juz nolong2 apa yg patot jek. Tapi sebabkan mak takde makanya tugas mak aku lah kene amik alih..Lepas jek settle sume, aku bersiap ala kadar dgn menyarungkan jubah utk pegi menunaikan solat sunat Aidiladha dekat mesjid dgn adik bongsu..Sesampai dekat mesjid tuh memang ramailah umat manusia x macam solat sunat Aidilfitri sebab rata2 ramai yg x balik kampung. Usai solat Aidiladha, imam menyampaikan khutbah bertajuk Secebis Pengorbanan.. Tah kenapa aku terasa sesangat sayu smpai air mata bergenang dekat kelopak mata nih.. Aku rasakan memang hidup nih tak lari dari pengorbanan. Macam aku sendirik, byk yg telah aku korbankan utk berada di tempat skrg. Asalnya, aku sorg yg bekerja. Dan pada akhirnya, aku membuat pengorbanan terbesar dgn berhenti kerja & menyambung  kembali pelajaran. Senanya takde sape yg suruh pun, tapi aku sendirik yg beriltizam utk berjuang mencari ilmu. Orang kata, cari ilmu itu tak kira usia. Bijak pandai juga penah berkata, tuntutlah ilmu sehingga ke liang lahad. Setelah memikir semasak masaknya maka berhijrahlah aku dari kolumpo ke bumi Melaka tuh (walaupun Kl-Melaka x jauh mana).. Memang aku rasa nilah pengorbanan paling berat penah aku buat utk diri sendiri...Yelah, drpd seorang yg dah terbiasa dgn kehidupan serba moden terpksa berubah ke kehidupan lua bandar memang sangatlah cabaran bg aku.. Kalo kat kolumpo nih, serba serbinya senang hidup aku nih, dekat dgn mak abah, tapi bila aku dah tercampak jauh dari family maka semuanya aku harus buat & berdikari sendirik.. Pulak tuh, aku nih seorang yg sering sakit & sorang yg tersangat penakut! Bayangkanlah bila sakit aku dtg (asma), jauh pulak tu drpd family. Dan bagi si penakut yg terpksa mncabar ketakutan duduk dekat asrama yg nun jauh di pedalaman... Bayangkanlah..bayangkanlah.. Mana lagik penat & letih terkejar2 ke kelas demi secebis ilmu itu... Menyambut ramadhan berjauhan drpd family.. Hari kedua berpuasa aku diserang gestrik yg maha teruk sehingga memaksa aku ke hospital.. Belum lagi dgn disakiti & dilukai oleh manusia disekeliling.. Semua nih adalah suka duka & onak duri yg terpaksa aku tempuh demi sebuah kejayaan... Tambahan pulak skrg nih, disaat aku sedang berjuang dlm final exam, mak pulak berada nun jauh di Tanah Suci mengerjakan haji... Dan betapa aku sangatlah merindui mak :'((( 

   Bila rindu dtg bertamu, hanya doa menjadi penghubung...

   Senanya aku nih tak pernah sekalipun berpisah dgn mak dlm tempoh yg lama. Thats y lah aku agak sedih bila mak takde nih. Bila mak call dari sana, aku try utk bertabah tapi selalunya air mata mendahului drp ayat... Lagi2 bila aku dengar mak kata dia sentiasa doakan aku & adik2 berjaya dlm exam...Pilu betei rasa hati.. Btw, semoga mak senantiasa sihat & diberikan kesihatan yg baik agar dpt menunaikan ibadah haji dgn khusyuk & beroleh haji yg mabrur...Amin ya rabbal alamin... Dan sempena dgn hari raya korban nih jugak, mak telah berniat mengorbankan sekor lembu utk dibuat korban & abah sendirik yg telah menyembelih lembu tuh pagi tadi...

   Lembu yg bakal dikorbankan... Dah kenapa lembu nih asik pandang aku dgn adik... Ehh sedihlah pulak kannn

   Menu hari raya : rendang daging & rendang ayam kampung abah order dekat kawan dia. Memang best gila rendang nih.. Sedap x hengat! Kenapa tak masak jek rendang sendirik sebabnya aku x reti masak rendang.. Hah nampak x kejujurannya disitu...kehkeh :D

   Aku x sempat nak snap pic sendirik d pagi raya dek sebab bizi sangat, maka hanya mampu tempek pic waktu aku pegi hangout 2 ari seblom raya nih.. Pagi raya pon aku pakai jubah jugak tp bukanlah jubah nih.. 

    Btw, Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua umat islam di seluruh dunia. Mehlah sesama kita memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim & Nabi Ismail demi ketaatan & ketaqwaannya kepada Allah. Berkorbanlah kita walaupun sekali seumur hidup krn apa pun pengorbanan yg kita lakukan dgn niat krn Allah Swt, semuanya bakal dibalas dgn kegembiraan, kemanisan, kejayaan & kebahagiaan. Pengorbanan adalah perjuangan. Tiap perjuangan akan disertai keringat & airmata yg pada akhirnya tiap perjuangan yg terselit ketabahan & kesabaran bakal beroleh kejayaan yg membuahkan kebahagiaan.. Bersama lah kita menghayati erti sebenar pengorbanan.. Salam Aidiladha semua :-))

No comments:

Post a Comment