SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan datang lagi

    Salam & Hye
   Hallu Aimiey Azizan In Da' House

   Ramadhan datang lagi *sila baca seperti iklan tora datang lagi* :-D Alhamdulillah syukur,aku masih diberi peluang & kesempatan utk merasai keberkatan ramadhan pada tahun nih.Seperti tahun2 lepas,bezanya ramadhan kali nih,aku menyambutnya sebagai seorang student.Ekceli,macam2 perasaan yg aku rasa sempena kedatangan ramadhan pada kali nih.Kalau dulu2 aku berpuasa sbg sorg maknusia yg membanting tulang mencarik rejeki,bersahur,berpuasa & berbuka serta bertarawih besama family,tapi kali nih,buat petama kalinya sepanjang aku hidup atas muka bumi yg fana nih aku meraikan kedatangan ramadhan besama teman2 seperjuangan,berada nun jauh d perantauan *perantauan sangaatt padahal bukan jauh nau kolumpo melaka nun* & berdikari secara otomatikly seorang diri.Bukanlah nak kata seblom nih aku x penah berdikari langsung,tapi at least kalo kat gumah tuh semua keperluan, barang2 makanan utk ramadhan semua abah & mak aku yg pk kan.Aku?? Cukup aku tahu semuanya lengkap & cukup.Lagak like a boss bukan?? :-D Tapi...bila dah menjadik perantau nih,terpaksalah menempuhnya sorang diri.Daripada pk segala bapak barang2 sepanjang sebulan nak berpuasa tuh sampailah kpd xtvt sepanjang ramadhan tuh yakni terpaksa bersahur,berpuasa & berbuka sorg2 @ dgn kengkawan yg sama2 perantau jugak.Tiba2 aku rasa mcm lagu dendang perantau tuh mcm kene setepek dekat haku! Oiii puasa baru 2 hari bhai,kau dah kenapa sebut2 lagu raya bagaiii?? :-D


    
    
   Nah ini lah dia segala bapak barang2 utk stok sepanjang ramadhan nih.Bulan puasa sebulan jekpon tapi dia punya stok ngalahkan sepanjang tahun..Kau rasa teruk tak pangai aku nih?! :-P

    
    Sepanjang hidup tak penah langsung aku masak nasi goreng guna perencah2 bagai.Selalunya nasi goreng buatan aku menggunakan resipi ciptaan sendiri.Tapi nilah pes time aku guna mendealah nih setat jadik student...ape pon tak booleh daa

    Aku nih memang bapak segala hantu coklat.Sehari aku x pekena coklat,ibarat cam x lengkap jek gase idup nih.Ditambah status sbg sorg student nih yg sinonim ngan stress,maka coklat2 ni sgt perlu yew! Jugak buat pemanis mulut lepas berbuka *alasan jek tuww padahal lepas berbuka mentedarah mende lain*

    Sbg sorang maknusia yg kurang vitamin c dlm badan,mende alah nih mmg wajib ada dlm kamus hidup aku lagik2 sepanjang ramadhan nih.Tentu kau pelik kan,ape kaitan mende alah nih ngan puasa.Dahtu mende alah nih utk mata cantik ape kena mengena dgn puasa bagai.Udah2 ler toksah penin2 pikir,suka akulah nak mkn hapepon utk badan aku..! *ehh kau dah kenapa emosi pulak puasa2 nih*

    Hahh bukan takat makanan jek kene beli,menatang2 nih pon kene beli jugak tau! Memang takk lah dorm nak sediakan menatang2 nih kan! Kawin nanti takyah beli dah guna balik masak utk laki! Ehh over nauu kau nih..! 
 
    Terawih bersama kengkawan seperjuangan.Dorang nih bukan perantau pasai sorang org nogori sorg laie org melaka.Dokek jo tak layak d golar porantau.Ehh bukan kolumpo pon dokek?? Sembang kencang ar luu! Kl most wanted yau :-P

    Haa nih yg gua x berkenan nih, nih yg gua x berkenan nih! Tolongglahh gestrik,tolong nyahh kau dari badan gua! Gua nak puasa nii,jgn bikin perut gua masuk angin bhaiii..! 

    Pes day puasa,student2 diberi cuti.So mana2 yg dekat tuh pakat berambus lah balik gumah nak berbuka besama family.Disebabkn ari kamis dah ada kelas makanya x dapek laa den balik kolumpo.So member yg org nogori tuh ajaklah bermalam kat gumah dia.Mulanya gua segan malu2 ayam gak nak g gumah org,tapi d sebabkan dia dah ngajak,pikir plak drpd tinggal sensorg dkt dorm gua pon ikotlah dia balik.Gila wa cakap lu,makpak dia masak sedap gila babeng kau! Aku nih hantu makanan pedas2,kene pulak org nogori masak pedas nak mampus memang terangkaat gila ah! Malamnye pulok p terawih sme2 n esok paginya *bersamaan harinih waktu aku ngah menaip nih* gerak balik kampus sbb paginya ada kelas.Tapi yg sedihnya,masa time bersahur tuh perut aku sakit nak mati.Aku ckp nk mati sbb die punye sakit tuh memang gila2 punye sakit serupe aku gase org tgh pijak2 perut aku *sadis*.Sampailah lepas subuh,perut makin sakit smpai takleh nak berdiri,maka 2 org member aku tuh bergegas hangkut aku pegi klinik 24jam dekat Ampangan tuh.Masuk jumpe doktor,perghh hensem gilaaa doktor tuh bhai.Time tuh ilang kejak sakit perut aku.Doktor tu plak sporting nak mampus,kelakar x hingat menganjing aku pasai puasa2 nih.Doktor..saya betul punya sakitlah,bukan tipu2 sbb alasan tanak puasa tau...anyonyoo :-D Doktor tuh kasik ubat & suruh bukak puasa sbb katenye gestrik aku dah tahap teruk..Adoyaii baru hari ke-2 puasa dah mcm2 perut nih..Lama gila x kene gestrik yg teruk cemnih..Agaknya sbb pes time berpuasa jauh dari family,mula lah ngada2 dtg segala..Sebabkan gestrik jugaklah terpaksa skip 2 kelas arinih :'( 
     Hopefully,gestrik cepat bahek.Takmo lah cuti puasa lama2 nanti jenuh nak ganti haa..Apepon,Selamat Berpuasa utk kengkorang sume.Semoga Allah memupuk iman kita supaya sentiasa mentaati & menurut segala perintahNya & semoga amalan yg dilakukan mendapat keredhaan dariNya..Amin ya rabbal alamin :-)

    

2 comments:

  1. Selamat berpuasa... Byknye stok makanan dia.. Hehe

    ReplyDelete
  2. Slm dear..byk nya stok dia..sis amanda xnk yang lain,nak inner shine tu je..kita share eh...hihi...keep in touch dear ;)

    ReplyDelete