SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Monday, December 12, 2011

20 Fakta Menarik Tentang Kucen..Meoww ^^

             Salam & Hye
            Hallu Aimiey Azizan In Da' House

        Salam senin guys.Acaner ngan kije arinih? Haip haip..xmo ler muke ketat2 cenggitu.Cer senyum sikit..elee relax r..xyah dengki2 kt dorg2 yg bercuti arinih.Jadikan kje tuh sbg 1 ibadat,barulah eklas kite melakukannya..Wahh aku nk jadik Dato Fadzilah Kamsah ler pulokk..hewhew..Horait,korunk ske kucen x? Hadekah korunk nih tergolong dlm org2 yg menchentai kucen? Aku setentunya sorg penchenta kucen tegar.Kalau bleh ari2 tido nk peluk kucen gantikan bantal busyuk tuh..Tapiii...malangnya aku dah tade kucen.....;-(
         Erkk ni yg xbesh bile nk cegite pasai kucen nii..Sah2 aku nk nanges bile tingat kucen2 aku yg dah tade tuh..Sokay..aku nekad gile,aku akan bela kucen balik bile aku dah kawen.Pomise..aii pomisee! Korunk2 nk tau x fakta tentang maklok kiut miut bernama kucen nih? Jom baca tentang 20 fakta menarik yg aku sediakn kt bwh nih..Let's cekidautt guys :)

          Maklok berbulu yg sgt kiut !!!

          20 Fakta Menarik tentang Kucen (termasuk puma,panthers,leopard,cheetah & yg spesies ngan kucen) :-)

=) Kucen gumah boleh tidur sehingga 14 jam sehari *nmpak sgt femalas mcm garlfield*
=) Snow Leopard melindungi diri drpd kesejukan melampau dgn melilitkan ekornya yg sepanjang 3 kaki d sekeliling hidungnya
=) Puma (harimau kumbang) & Leopard merupakan mamalia yg boleh melompat palin tinggi skli.Dorg mampu melompat setinggi 16.5 kaki
=) Kucen palin kecik d dunia d jumpai d Singapura & ia hnya seberat 4 paun = 1.814 kg
=) Kucen mampu mghasilkan shingga 100 bunyi vokal manakala anjing hnya mampu buat 10 sja
=) Kucen mggunakan misainya sbg antena utk mgukur samada laluan itu muat @ x utk d lalui.So,jgn sesekali potong @ trim misai kucen.Sian kucen tu nanti *erk aku penah buat kt kucen aku weii-kijamkah aku??*
=) Kebanyakan kucen x memiliki bulu mata *kecuali dlm kartun sbb nk bezakan kucen jntan o betina*
=) Jika d kira mgikut nisbah berat,Leopard kononya 7 kali lebih kuat drpd manusia
=) Panthers (harimau kumbang) juga d kenali sbg Black Leopard (harimau bintang hitam).Dorg hadelah spesies yg sama.Jika d perhatikn bebetul,kelihatan tompok2 hitam pd panthers
=) 1 drpd 4 gumah d Amerika mpunyai kucen
=) Sama spt cap jari,corak d hidung kucen hadelah unik & berbeza-beza
=) Pd 1800's ,kucen d gunakan utk mghntar surat dari gumah ke gumah.Pd 1789 d Belgium tdpt 37 ekor kucen d tugaskn utk mhntar surat ke gumah pnduduk kmpung.Tp akhrnya dorg sedar,kucen x cukup bdisiplin utk mjlnkan tugas nih *tu gamaknye posto amek alih..kuikui*
=) Dlm seumur hidup,d anggarkn seekor kucen gumah mghabiskn masa 10,950 jam ngan mengiaw (purring)
=) Kucen mampu selamat walopon jatuh dlm ketinggian 30 kaki *tudia..hebak kaw*
=) 25% pemilik kucen blow dry kucen dorg slps d mndikan.Korunk tergolong dlm 25% ni x? *kucen aku xsuke,so aku pon xbuat lah..hehehe*
=) Kucen hade 32 otot d setiap telinga
=) Kucen akan mbersihkan dirinya dgn lidah slps bhadapan dgn seswatu yg berbahaya @ slps bergaduh ngan kucen lain.Ini btujuan utk menenangkannya dgn melakukn seswatu yg biasa baginya
=) Kucen boleh melihat 6 kali lebih baik berbnding manusia d wktu malam.Ini sbb dorg mpunyai Tapetum Lucidum,1 lapisan extra yg btugas utk myerap cahaya
=) Rahang kucen xbleh bgerak ke kiri & kanan
=) Kucen mpu utk berlari sepantas 20 km sejam bile ia meningkat dewasa,ttpi malangnya kbyakan kucen skg nih da terlalu malas utk berlari *nmpak tikus depan mata pon buat bodoh jek*

     
     
     
     

P/S : Kucen memang maklok yg omeii..Kt realiti ke,kat alam kartun animasi mcm Puss In Boots tu ke...Sbb tu aku xpaham benor sesape yg x suke kucen,pe tah lagik dera2 kucen mcm takde pasaan.Sayangilah kucen spt menyayangi nyawa handa,ibu bapa & boypren handa kay..Pesanan penaja drpd penchenta kucen seluruh donia..Meowww ^_^

No comments:

Post a Comment