SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Sunday, September 23, 2012

Relevankah menjadik pendiam??

           Salam & Hye
          Hallu Aimiey Azizan In Da' House

      Hai semorang.Sure malam nih gamai dok terpacak depan tibi nengok match MU lawan Liverpool kan? Semestinya Glory Glory MU tetap d hati smpai bila2! Go go MU!! Eh over tauu :P Okeh2 street to the topic lah...Kengkorang nih tergolong dlm maknusia peramah @ pendiam?? Penah x kengkorg bergaul dgn maknusia yg pendiam? Amende pendiam tuh ekk? Pendiam adelah sifat semulajadi maknusia yg kurang bercakap,lebih banyak berdiam drpd berbicara & selalunya kelompok pendiam nih suka membuat hal sendirik drpd bercampur gaul dgn maknusia lain.Setentunya dlm idup korunk penah bercampur dgn golongan spt nih kan..Kenkadang dlm adik beradik,kengkawan,sedara mara mahupun masyarakat yg ade sifat pendiam nih.Namun,baguskah sifat pendiam nih?? Kalau dari logik akal,sifat pendiam mmg positif sbb melambangkan sesorang yg x suka menceceh x tentu hala,sorg yg nerd mahupun skema & selalunya sorg yg produktif! Tapi...ada certain2 tertentu,sifat pendiam nih sering d salahgunakan oleh puak yg x bertamadun! Ehh ape kau merepek nih labu?? Adehh amende kau nk sampaikan nih jemah?? Oke2 relax meh aku introduce kan ape maksud d atas..
     Pendiam! Yess aku seorg maknusia yg pendiam.Sejak dari skolah tadika smpai ke umo yg dah x berape nk muda nih aku mmg maknusia yg pendiam.Aku kurang bercakap,lebih byk menyendiri,bercakap bila perlu & hanya mesra ngan maknusia yg dah lama kenal.Dek sbb kePENDIAMnan *amende punye bahasa* aku nih,aku sering d label sombong,poyo,bajet gud2,eksen nak mampuih bla bla blaaa..Dek sbb sikap pendiam nih jugak,aku seringkali mjadik mangsa buli x kiralah oleh kengkawan,bos2 mahupun maknusia2 yg xder hati perut! Dek sbb sikap pendiam nih,seringkali kebaikan aku d salahgunakan sesetengah pihak dgn mengambil kesempatan! Dengan sewenang2nya maknusia menyakitkan hati aku,memerli,menyindir tanpa mengambil kira perasaan aku yg terguris.Kenkadang,terpikir jugak aku mengapakah aku d takdirkan mjadik pendiam cemni? Kenapakah Allah meletakkan sifat nih dlm diri aku? Bukankah sifat pendiam nih sifat yg bahek? Dalam Islam sendiri menyebut berdiam diri adelah lebih bahek drpd banyak bicara,banyak cakap? Tapi malangnya,sifat pendiam dah x releven d tanam dlm diri dlm dunia sereba moden nih! Pada sesetengah pihak,makhluk pendiam nih mcm katak d bawah tempurung,sorg yg blur,ketinggalan zaman,penakut,skema & lembik! Ohooo aku rase nk tepuk tangan pd mereka2 yg buat hipotesis cenggitu! Yeahh memang pd zahirnya maknusia pendiam nmpk spt tuh! Tapi tahukah engkorang,maknusia pendiam bukan calang2 maknusia! Sekali mereka bersuara,tentu korang sendirik rase mcm x pecaye! Jgn kau hingat org pendiam tuh mcm lembu d cucuk hidung,bodoh x tentu hala.Dalam diam2,ade sengat yg berbisa yg korang x sangka! Ehehee gerun x,gerun x?? So...AWAS!!

      Macam aku seringkali mjadik mangsa buli bos! Yess memang aku x penah jadik mangsa buli kwn sekolah apetah lagik mangsa keganasan terhadap wanita *ehh??* tapi sepanjang idup nih setat d alam pekerjaan,aku selalu dpt bos yg mcm hampeh.Hampeh d sini bmksud bos yg bikin aku sakit jiwa dek sbb sikapnya yg mcm teetttt *tpksa d tapis sbb x seswai utk bacaan 18 kebawah :P* Bos2 aku seblom nih,x kire laa jantan @ pempuan *kebanyakannye islam & melayu* sumenye hampeh! Tua @ muda,professional @ samdol same 2x5 jenis yg mulut tahap longkang.Bercakap ikut sedap,menyindir xtentu hala & berperangai mcm org x bertamadun! Kebarangkalian dorg2 tuh berada dlm tamadun mesopotamia mungkin! Dan bos yg paling hampeh penah aku dpt spjg bekerja adelah bos yg sekarang! Lelaki,melayu,islam,tua & hampeh! Berkira,kedekut,bengong sume cukup perisa! Hari2 aku dtg opis d sajikan dgn perlian,sindiran & amarah! Makin lama mkin melampau! Sebab dia makin kuang asam adelah sbb aku nih pendiam,x penah sekalipun menjawab sindiran dia! Sebab aku x mjawab pulak adelah krn dia org tua! Namun,relevankah itew?
      So aku boleh buat conclusion,bos2 nih merasekan dorg berkuasa sbb dorg yg bayor gaji kita.Dorg merasakan dorg sentiasa betul.Dorg merasakan dorg berhak marah kpd pekerja.Tapi,acaner kalo pekerja lgsung xsalah tp selalu d marah cm aku nih? Okeh tu tandanya bos yg lagik 2,3 jumaat! Palin penting dorg makin naik lemak sbb pekerja dorg xde respon bila d marah,d sindir oleh krn kePENDIAMnan pekerja tuh! Pesanan penaja kpd yg bergelar bos,hargailah pekerja anda! Jgn sesuka hati menyakiti hati pekerja anda lagik2 kalo pekerja anda berbakti,menyumbang tenaga dgn penuh dedikasi utk menaikkan & membantu kejayaan anda! Tegurlah pekerja anda dgn penuh hemat tnpa menjatuhkan air muka dorang jika dorang berbuat kesilapan @ salah! Paling penting,jgn mengambil kesempatan dgn sewenang2 nya menyindir,memarah x sudah kpd pekerja2 yg pendiam sbb memikirkan dorang nih lembik & penakut! Ingatlah,kesabaran ada tahapnya.Pekerja anda maknusia biasa,bukan alien yg turun dari marikh mahupun sebuah robot optimus prime yg x mpunyai hati & perasaan.Dan jgn terkejut kalo 1 ari nti,pekerja yg pendiam inilah yg akan lantang bersuara & meletus mcm gunung berapi.Takut2 nanti kau masuk spital @ kene strok terus sbb terkujat sbb si pendiam tadik meledak! Ehh ade mak kisah?? :P
      Jadiknye persoalan d sini,mjadi pendiam tuh x salah tp biar kena pd tempatnya.Ade certain tertentu kita boleh berdiam diri & certain lain kita kene tunjukkan pd orang bahawasanya sependiam pendiam kita,kita bukan sewenang2nya boleh d buli sesuka hati.Jadiklah diam2 ubi berisi,dlm diam x mudah kene buli! Fine,dulu aku mmg si pendiam yg lembik! Tapi skg,aku adelah si pendiam yg berani! Jgn d sangka air yg tenang takde buaya hokehh..So bos,kau tunggu hari kebangkitan aku!! *aihh ini betol punya marah* Okbai~
   

No comments:

Post a Comment