SALJI

I Am Superwoman

I Am Superwoman

Tuesday, August 23, 2011

Top 13 kuih ghaye peberet si Ahmad Albab dlm ini cegite

             Salam & Hye
            Hallu Aimiey Azizan In Da' House

       Shelamat menunaikan ibadah puasa d ari yg ke doploh tiga neh.Mak aiii tinggal lagik seminggu jek lagik menjelang syawal.Kemain sekejap beno masa neh bergerak kann..Sure ader d antara hangpa yg dah prepare kemaih kain baju nk bawak balik kpg kan.X ketinggalan ader yg awal2 da apply cuti ghaye kt bos smta2 nk balik kpg awal utk bsama ngan family terchenta kan.Blom lagik bg c suri gumah yg kemain bizi buat kuih ghaye bmacam jenis,pasang langsir,mgemas gumah & memacam la smpai x menang tangan gayanya.Tape2..teroskan semangat waja handa itew yaww..hoye2..
        Mcm aku lak,tader laa ekcited sgt sal ghaye neh.Cukup ala kadar jek.Lain ler mase zaman kanak2 ribena dulu.Dgr jek dkt nk ghaye,aku la hamba Allah palin sonok terlompat2 cm beghok mak yeay,sume nk serba baru dari ujung rmbut ke ujung kaki *Maybe slh 1 sbb x smgt sbb da besha,ta dpt wet ghaye lagikkk..plak tuh aku yg kene kasik wet ghaye kt bebudak*..Apepon,aku ttp sukak bln Ramadhan lagik drp syawal,sbb dlm bln puasa neh aku xyah semak asik pk nk MAKAN APA! Xyah susa pyh pk nk masak hape,so masa byk sgt terluang drp duduk kt dapor *kate2 org yg xsukak memasak memey begitoo*..Lagik syonok sbb dlm bln puasa neh aku salo dpt p berbuka kt lua ngan My Yayang *mood boonga2 chenta*

     
        Pic yg d snap mggunakan Ipad-2.Terdapat kekaburan d situ yaww!

        Hokeh2 ketepikan cegite sal buka puasa segala,arinih aku nk cegite sal kuih ghaye.Sape ske mkn kuih ghaye? Ohh tipulah kalo ader yg xsuke malah xpena makan lngsung kuih ghaye tuh *mybe kalo kaw dok Somalia sane mgkin kot kaw xpena merase mkn kuih ghaye* Macam bese,x lengkap ghaye tuh kalo xder kuih ghaye.Ibarat xlengkap laa ketupat tnpa rendang kann.Pd sesape yg ader seni kemahiran mbuat kuih ghaye sendirik,sgt la beruntung ohh sbb xyah susa payah kua duit bebnyak berbanding nk buat kuih tunjuk2 *kuih beli lettew* Skg pon kuih @ biskut ghaye mane ader yg seploh hengget sebalang.Rata2 sume daa berbelas2 hengget,padahal kecik cinonet jekpon.Yg lagik hampeh,harapkn mahal tp haram x syedap *opss terkutuk pulekk* Ok fine! Maybe ari ghaye tuh bmkna  bg aku sbb adenya kuih ghaye.Sorry ehh,aiii memey hantu kuih ghaye uolls.Kenkadang beli berbalang2 bookan utk jamu tetamu,tp utk mcekik sorg2 smbil lyn tibi *terpuji ke keji pngai cmnih?* Blom sempat nk tibe ari ghaye,kuih tuh pon da habes tinggal serdak sudehh *isyh3 laagikk sadis*
         Xmo bebel pepanjang *walopon entry aku neh xsah kalo x pnjang2 meleret2 bagaii-err aku nk lari dr byangan bebudak blogger lelain yg ske wt entry pendek2 ringkas2,bisa nggak ker gituk?*,meh nengok neh kuih @ biskut ghaye peberet aku mehh2..Zassss~~


         TOP 1 : KUIH SARANG SEMUT
       
        Cukup susah nk jumpe kuih neh skg *aii awal2 da borong hempat balang youu*.Tergolong dlm kuih tradisional gak.Ble tnya kt pnjual kuih alasan dorg xwat kuih neh sbb kuih neh rumit & pyh nk wat,lagik lak xde pmintaan.Plak tuh bleh wt lawak sengal suh aku carik jek semut pnye sarang! Kaw buat lawak eh labuu..berikan tepukan utk beliaw......!

        TOP 2 : ALMOND LONDON
         Bg penggemar coklat mmg xsah kalo xmencekik kuih neh.Antara kuih yg very populess.Dpt yg pandai buat mmg sedap giler.Kene kt haji bakhil,hamek kaw kacang badam pon tader dlm kuih tuh *grrrr baik kaw jual taik hidung kaw jeklaa labu!*

         TOP 3 : KUIH SAMPRIT
          Erkk *weng sebentar* nengok kelazatan kuih neh.Memey besh gile ble mkn sbb lembut & rapuh.Kalo aku berghaye umah org yg ader kuih neh,aku bngkus bnyak2 bwk balik ltk dlm tisu *halamak kantoiii terpecah rasie ohh*

         TOP 4 : KEK PELANGI
       
          Kek nih antara yg mbuatkan aku jadik sorg manusia tamak haloba sbb ble dpn mata aku nk habiskan sorg jek,xmo kongsi2 maa.Ya ampunnnn,sedap x hengatt mak kek neh! Lagik2 ianya hasil air tangan arwah opah aku.Lembut,gebu,ringan,sedap,nikmat arghh xleh d ungkap dgn kata2 dah! Siyes aii maw mcarik resipi utk belajo wt kek neh pasnih! Noktah!

          Top 5 : KEK BATIK
        Kalo taon dulu kt bazaar ramadhan area gumah aku ader d jual kek neh,tp sygnya taon neh da tade lagik.Aku bharap ghaye neh adelah gumah sesape yg aku terjah myediakan kek neh.Rata2 carik xketemu dong! Adehh aku da ngidam tahap kronik neh wehh!

        TOP 6 : KEK COKLAT MOIST
       
          Antara kek yg palin senang nk dpt sbb bnyak org jual,cuma tgk pd tgn laa yg pandai buat @ x.Bg hantu coklat mcm aku,mmg xkn ktinggalan utk mencekik kek neh.Lagikk menitik2 krim coklat tuh,lagikk terasa berganda kenikmatan kek tuh ohhh

          TOP 7 : BISKUT COKLAT
           Wee tgk gambo jek pon da bikin aku telan ayaq liuq,blom mkn lagik tuuu.Jugak mjadik antara biskut yg bakal mjadik mangsa curik aku utk letak dlm tisu & mcekik x hengt dooniaa *sadis sungguh pangai cmnih so adek2 jgn tiruk aksi begini d gumah ketua kampong kaw keh*

          TOP 8 : KUIH GOYANG *bkn kuih goyang seha tauuu*
           Antara kuih tradisional peberet aku apetah lagik hasil air tangan tok aku kt kedah nun.Tu diaaa...,awat sedap sgt tok oiii..bak mai cek nk bungkuih bawak balik kl buleh dak.Tok p buat lain laa,neh cek nk mentedarah sorang2 noooo *sikap tamak haloba memey terserlah d situ yew*

          TOP 9 : KUIH SIPUT
           Juga antara kuih tradisional peberet aku hasil air tangan org kedah sejati iaitu tok aku.Xpena aku jumpe kuih siput sesedap yg beliaw bikin.Cukup rase rempah,sedap x hengat.Xsempat nk bwk balik,da habes mkn dlm kete on the way balik kl.Isyh3 anak sapa lah niiii

          TOP 10 : KUIH BAHULU
           Kuih tradisional yg mnjadik peberet aku gak ble makan time nengok cerekarama rama kt tibi 3 smpena ghaye.Xpon lagiikk layan mkn smbil nengok pilem2 x laku kt tibi 3 arahan prof madya Razak Mohaideen yg tahape2 tuh.Lagik layan bahulu drp pilem die..huh! Pastuh mkn lak bsama2 kucen kesayangan aku *helloo,kucen aii kucen moden hokeyy,sume die sebattt weh*

          TOP 11 : KUIH CORNFLAKES
           Kuih neh mmg sedap,tp adekalanya terlampauu lahh manes x hengat *buleh bikin diabetis kott*.Mase kecik2 kemain giler kuih neh,pas jek kenal kuih sarang semut tros ianya d letakkn d senarai top 11.Kesyiannnn...

           TOP 12 : MARUKU
           Kuih tradisi kaum india,tp aku pedulik hapenye...aku tetap peberet gile maruku neh lagik2 yg ghase pedas2 kari2 sket.Sgt layan kalo kunyah maruku smbil nengok senario ghaye.Kita kan 1 malaysia...kuih pon harusss 1 malaysia..Merdeka!! *tetibe*

          TOP 13 : KUIH NESTUM
           Biskut nestum jugak mjadik peberet aku.Nk lagik best kalo biskut tuh rangup.Kalo keras berdengkang,awal2 aii reject ohh.Pon mjadik mngsa utk aku curik letak dlm tisu tp bg yg sedap jekla,yg xsedap aii x heran ponnnn

   
P/S : Seronok gile laa kan sesape yg pndai buat kuih ghaye tuh.Tingin nk mkn hape,tros capai bahan2 buat sendirik.Silap2 buleh buat bisnes jual kuih ghaye sendirik.Income btambah,d smping tuh dpt mkn sepuas2nya kuih hasil air tangan sendirik.Aku? jgn kate nk buat sendirik,sumur idup pon aku xpena nengok org buat kuih ghaye dpn mata sbb mak aku pon 2x5 mcm aku xgheti wat kuih ghaye tp gheti buat kuih tunjuk2 *kuih beli* jek.Hebakk bukann?? Untung My Yayang dpt bakal bini mcm aku sbb xpandai buat kuih ghaye tauu..*erk Baby,shelamat ghaye..kuih ghaye lebih ader?? * Bubui ^_^
       

No comments:

Post a Comment